There was an error in this gadget

Friday, 22 March 2013

Kecewa Dan Bimbang Untuk Menempuh Masa Depan

  kecewa
bimbang dan kecewa

Kita benar – benar bingung dan kecewa

Kita ada perasaan ingin berjaya dan hidup yang lebih baik, tetapi malangnya kita tidak tahu jalan untuk menuju ke sana. Kita mempunyai cita – cita yang tinggi tapi apada masa yang sama kita merasakan kecewa dengan hidup kita, kerana kemiskinan, kebodohan dan rasa malu yang melampau – takut untuk melangkah.
Kita mempunyai cita – cita lain, tetapi terpaksa belajar atau bekerja dalam bidang yang langsung tidak kita sukai. Semua ini menyebabkan kita sering pasrah dengan masa hadapan dan selalu ada masalah – masalah yang sering menimpa kita.
Sebenarnya salah satu kunci utama kejayaan adalah kemampuan kita dalam menentukan sasaran hidup yang jelas, malaksanakannya dengan sabar dan tekun, mencari punca kelemahan dan seterusnya berusaha memperbaiki kelemahan itu.
Paling setidak – tidaknya pun, kita harus memastikan kelemahan itu tidak mengganggu dan menghantui kehidupan kita.
Inilah sebabnya penting untuk kita mulakan segalanya dengan perancangan yang baik untuk memperbaiki diri kita. lakukan pelbagai usaha sehingga kita menemui apa yang dirasakan paling baik dalam hidup kita.
Ingatlah, mengharungi segala rintangan yang ada dalam hidup itu adalah sangat penting, terutamanya dalam menangani perasaan bingung untuk menghadapi masa depan. Pengalaman mendewasakan, pengalaman itu adalah guru yang terbaik.
Jangan lupa betapa pentingnya untuk merasa percaya pada diri dan mempunyai kesedaran untuk berusaha mengubah kehidupan seperti apa yang kita inginkan. Yang penting adalah sebuah usaha yang tiada henti. Kita harus kuat dan memiliki kesabaran yang tinggi.
Jika tiba – tiba sahaja perasaan takut dan kecewa itu menjengah, maka bersegeralah untuk membuang perasaan itu dan menggantikannya dengan perasaan yang tenang dan bersangka baik (husnudzon) kepada Allah SWT. Jika kita mempunyai perasaan malu yang berlebih – lebihan, cubalah untuk menghilangkannya dengan lebih banyak menenangkan jiwa dan percaya serta yakin tidak ada apa yang boleh membuatkan kita merasa malu.
Memang, rasa malu itu adalah perlu. Namun jika rasa malu itu terlalu berlebihan ia akan menyebabkan hilangnya rasa percaya pada diri.
Yakin dan percayalah, kita akan berjaya mencapai kejayaan, dengan syarat kita tidak terburu – buru. Sentiasalah bersabar sehingga semua impian kita menjadi kenyataan. Insyaallah
” … Barangsiapa bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan membukakan jalan keluar bagiNya, dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya. Sungguh, Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu.”[Surah At-Talaq, 65: 2-3]

No comments:

Post a Comment