There was an error in this gadget

Monday, 31 December 2012

HAPPY NEW YEAR /2013

http://www.icq.com/img/friendship/static/card_16961_rs.swf

GELISAH :::

السلام عليكم ورحمة الله وبركات kepada semua kawan-kawan blogger semua.. Semoga di akhir-akhir tahun 2012 ni kita semua diberikan Allah kesihatan, keberkatan untuk meneruskan hidup mendatang.  Esok hari terakhir kita berada di tahun 2012.  Bertambah lagi usia kita.  Yang senja dah nak maghriblah pulak jadinya. Yang remaja mungkin dah merangkak ke alam dewasa dan begitulah seterusnya.

 Biasalah kita manusia tak boleh lari dari perasaan risau. Begitulah juga saya. Cuma bagaimana cara kita menerima risau tu saja berbeza, Sebagai orang islam tentu kita ada cara-cara bagaimana nak mengendalikan kerisauan yang melanda kita.  Banyak bersabar dan ingatlah Allah sentiasa akan menolong kita. Antaranya amalkan doa di atas semoga Allah ringankan apa saja penangunggan kita yang mengelisahkan hati.

Mari kita cuba fahami apa itu kerisauan atau kegelisahan. 

Gelisah ialah hati yang tidak tenteram, merasa khuatir, resah, tidak tenang. Kata Saidin Ali karramallahu wajhah: "cemas atau risau adalah lebih sukar dari kesabaran."

Suatu ketika seorang sahabat karib Rasulullah SAW iaitu Ibnu Masu'd didatangi seorang lelaki yang kelihatan dirundung duka nestapa.  Lelaki itu berkata kepada Ibnu Masu'd, "Saudara, berikanlah pada ku nasihat yang dapat aku jadikan penawar untuk jiwaku yang gelisah ini. Akhir-akhir ini jiwa ku tidak begitu tenteram, jiwa ku sentiasa gelisah, fikiran ku juga selalu kusut."

Ibnu Masu'd berkata, "Sekiranya itulah penyakit yang menimpa mu, hendaklah kamu bawa hati mu mengunjungi 3 tempat ini:

Pertama - tempat orang membaca al-Quran sama ada kamu membacanya atau kamu sekadar mendengar orang lain membaca ayat al-Quran

Kedua - Majlis ilmu, yang dapat mengingatkan kamu kepada Allah


Ketiga - carilah tempat dan waktu yang sesuai supaya kamu dapat beribadah kepada Allah dengan khusyuk dan tulus ikhlas."

Saturday, 29 December 2012

LUAHAN SEORANG YANG PENYAYANG.. ..

assalamualaikum..

maaf buat kawan2 saya.saya memang xdapat cari kerja semalam ayah saya memberi keputusan yang terbaik untuk sya..walaupun saya sedih ,saya tetap akan mendengar apa yang parent sy ckp..kerana penjelasan& keputusan yang parent bagi amat bermakna buat saya..saya seorang anak perlu mendengar nasihat ibu bapa..apa yang penting saya tidak kecewakan mereka..saya terlalu menyayangi keluarga saya.. saya tak mahu menyusahkan keluarga saya..biar lha sy berdikari.. saya perlu berfikiran matang bukan macam bdk2 lagi ..:)

Tuesday, 4 December 2012

kesedihan ini memerlukan kegembiraan


assalamualaikum..

maaf tau eira sebenarnya eira sedih sbb eira hampir kne tinggalkan bf eira..eira syg dia tau..tapi dia dah berubah mcam dah xsyg eira lagi..eira xtahu nak cakap apa lagi sedangkan eira bersungguh-sungguh untuk jaga hubungan ni..tapi hubungan ni hancur..yang buat eira sedih..bila keluarga eira tanya sal akim air mata akan jatuh..tapi eira sabar..eira terpaksa buat happy depan family eira..eira syg sangat kat dia..setiap malam eira bimbang kat dia..tapi xde orang tahu pun perasaan eira..xkan eira nak cakap kat dia ,eira benci dia sedangkan eira syg dia.kalau eira cakap  memang eira xkan pernah untuk berhenti keluarkan air mata..setiap kali pandang wajah dia dalam gambar eira teringat masa eira happy bersama dia..setelah benda ni berlaku semua nya GONE.. sekarang eira rase xsedap aty xtahu kenapa..hidup eira kosong..''mak,ayah,abg,kakak,adik ,eira mintak maaf sebab eira terpaksa bohong ,eira happy sehingga mak n ayah susah payah bawak eira g klinik..eira sedih sebab susahkan family eira sendri..hari tu pun ayah susah payah ulang alik dari hospital tengku anis pasir puteh untuk selamatkan eira..sekarang susah payah bawa ke klinik sebab eira lemah tambah dengan tension..eira xnak dah bagi keluarga eira keluar air mata sebab eira..hari x-cdent mak nges sehingga mak abaikan kesihatan mak,,pah tu semua nges sebab eira masuk bilik bedah hingga keluar bilik bedah.jadi kali ni mak nak eira happy.so eira terpaksa tunjuk happy..eira tahu selama ini eira xpenah buat family eira sedih kerana eira..tapi hari tu keluarga eira sedih..dan eira mnx maaf mak kenapa eira xcerita orang panggil eira 'cacat' sebab eira xnak keluarga sedih..lau keluarga sedih eira akan ingt kat semua orang, arwah atok,kawan, ex dll.." ''akim eira mnx maaf sebab eira terpaksa tipu akim.selama ni eira pengsan eira xbagitahu akim..sebab eira xnak akim sedih tapi tetiba akak dah bagitahu akim..akim eira syg hakim..eira yakin kite boleh hidup bahgia dgn usaha kita tapi akim sygkan owg lain daripada eira sendiri..eira xboleh halang akim .eira redha dan pasrah apa yang berlaku..tapi eira syg akim..eira xboleh tinggal akim..eira syg akim ..eira xleh lepaskan akim atas tangan orang lain..maafkan eira''

okey lha eira sedih mood eira dah xboleh nak menulis..assalamualaikum..

KEhIdUpAn.. :)


Dalam hidup, seringkali kita lebih banyak mendapatkan apa yang tidak kita inginkan. Dan ketika kita mendapatkan apa yang kita inginkan, akhirnya kita tahu bahawa apa yang kita inginkan terkadang tidak dapat membuat hidup kita menjadi lebih bahagia.
Seandainya kita tidak mampu untuk mengutuskan secebis kesenangan kepada orang lain, berusahalah supaya kita tidak mengirimkan walau sezarah kesusahan kepada orang lain.
Ketika satu pintu kebahagiaan tertutup, pintu yang lain dibukakan. Tetapi sering kali kita terpaku terlalu lama pada pintu yang tertutup sehingga tidak melihat pintu lain yang dibukakan bagi kita.
Kemaafan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah melukai hati kita. Tetapi hanya dengan memberi kemaafan sahajalah kita akan dapat mengubati hati yang telah terluka.
Seseorang manusia harus cukup rendah hati untuk mengakui kesilapannya ,cukup bijak untuk mengambil manfaat daripada kegagalannya dan cukup berani untuk membetulkan kesilapannya
Jadikan dirimu bagai pohon yang rendang di mana insan dapat berteduh. Jangan seperti pohon kering tempat sang pungguk melepas rindu dan hanya layak dibuat kayu api.
Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan, pergilah ke tempat-tempat kamu ingin pergi. Jadilah seperti yang kamu inginkan, kerna kamu hanya memiliki satu kehidupan dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal yang ingin kamu lakukan.
Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu yang telah dilupakan. Kamu tidak dapat melangkah dengan baik dalam kehidupan kamu sampai kamu melupakan kegagalan kamu dan rasa sakit hati.
Doa memberikan kekuatan pada orang yang lemah, membuat orang tidak percaya menjadi percaya dan memberikan keberanian pada orang yang ketakutan
Janganlah berputus asa. Tetapi kalau anda sampai berada dalam keadaan putus asa, berjuanglah terus meskipun dalam keadaan putus asa.
Dunia ini umpama lautan yg luas. Kita adalah kapal yg belayar dilautan telah ramai kapal karam didalamnya..andai muatan kita adalah iman,dan layarnya takwa,nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.
Dalam masyarakat manusia ada binatang jalang tetapi dalam masyarakat binatang tidak ada satu pun manusia jalang -Aristotle
Sahabat sejati adalah mereka yang sanggup berada disisimu ketika kamu memerlukan sokongan walaupun saat itu mereka sepatutnya berada di tempat lain yang lebih menyeronokkan.
Hati yang terluka umpama besi bengkok walau diketuk sukar kembali kepada bentuk asalnya.
Setitik dakwat mampu membuat sejuta manusia berfikir tentangnya.
Waktu kamu lahir, kamu menangis dan orang-orang di sekelilingmu tersenyum.
Jalanilah hidupmu sehingga pada waktu kamu meninggal, kamu tersenyum dan orang-orang di sekelilingmu menangis.
Tanda-tanda orang yang budiman ialah dia akan berasa gembira jika dapat berbuat kebaikan kepada orang lain, dan dia akan berasa malu jika menerima kebaikan daripada orang lain.
Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat -Khalifah Abdul Malik Marwan
Supaya engkau beroleh sahabat, hendaklah diri engkau sendiri sanggup menyempurnakan menjadi sahabat orang -Hamka
Sebaik-baik manusia ialah yang diharapkan kebaikannya dan terlindung dari kejahatannya.
Hiduplah seperti lilin menerangi orang lain, janganlah hidup seperti duri mencucuk diri dan menyakiti orang lain
Fikirkan tentang dirimu. Jika satu bangsa telah mula berfikir, tidak ada satu kekuatan pun yang boleh menghentikannya -Voltaire
Semoga kamu mendapat cukup kebahagiaan untuk membuat kamu bahagia, cukup cubaan untuk membuat kamu kuat, cukup penderitaan untuk membuat kamu menjadi manusia yang sesungguhnya, dan cukup harapan untuk membuat kamu positif terhadap kehidupan.
Kita lahir dengan dua mata di depan wajah kita, kerana kita tidak boleh selalu melihat ke belakang. Tapi pandanglah semua itu ke depan, pandanglah masa depan kita.
Kita dilahirkan dengan 2 buah telinga di kanan dan di kiri, supaya kita dapat mendengarkan semuanya dari dua buah sisi. Untuk berupaya mengumpulkan pujian dan kritikan dan memilih mana yang benar dan mana yang salah.
Kita lahir dengan otak di dalam tengkorak kepala kita. Sehingga tidak peduli semiskin mana pun kita, kita tetap kaya. Kerana tidak akan ada seorang pun yang dapat mencuri otak kita, fikiran kita dan idea kita. Dan apa yang anda fikirkan dalam otak anda jauh lebih berharga daripada emas dan perhiasan.
Kita lahir dengan 2 mata dan 2 telinga, tapi kita hanya diberi 1 buah mulut. Kerana mulut adalah senjata yang sangat tajam, mulut bisa menyakiti, bisa membunuh, bisa menggoda, dan banyak hal lainnya yang tidak menyenangkan. Sehingga ingatlah bicara sesedikit mungkin tapi lihat dan dengarlah sebanyak-banyaknya.
Kita lahir hanya dengan 1 hati jauh di dalam diri kita. Mengingatkan kita pada penghargaan dan pemberian cinta diharapkan berasal dari hati kita yang paling dalam. Belajar untuk mencintai dan menikmati betapa kita dicintai tapi jangan pernah mengharapkan orang lain untuk mencintai kita seperti kita mencintai dia.
Berilah cinta tanpa meminta balasan dan kita akan menemui cinta yang jauh lebih indah.
Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya.
Pengecut mati banyak kali sebelum kematiannya. Yang berani mati hanya sekali.
Amat mudah untuk memadamkan api yang sedang marak, tetapi sukar untuk meredakan api kemarahan dalam diri.
Kata-kata itu sebenarnya tidak mempunyai makna untuk menjelaskan perasaan. Manusia boleh membentuk seribu kata-kata, seribu bahasa.Tapi kata-kata bukan bukti unggulnya perasaan
Sahabat terbaik adalah dia yang dapat duduk berayun-ayun di beranda bersamamu, tanpa mengucapkan sepatah katapun , dan kemudian kamu meninggalkannya dengan perasaan telah bercakap-cakap lama dengannya.
Lombong emas dalam diri kamu adalah fikiran kamu. Kamu dapat menggalinya sedalam-dalamnya dan sepuas-puas yang kamu inginkan -Abdullah Mansur M.H
Mahkota kemanusiaan ialah rendah hati.
Setiap jiwa yang dilahirkan telah tertanam dengan benih untuk mencapai keunggulan hidup. Tetapi benih itu tidak akan tumbuh seandainya tidak dibajai dengan keberanian
Sahabat yang tidak jujur ibarat dapur yang berhampiran. Jikalau pun kamu tidak terkena jelaganya sudah pasti akan terkena asapnya.
Kalau kita dapat membuka dan menutup telinga dengan mudah sebagaimana membuka dan menutup mata, pasti kita akan terhindar dari mendengarkan banyak kebatilan.
Jika keadilan ditegakkan, keberanian tidak diperlukan lagi.
Tiada siapa yang paling pandai dan paling bodoh di dunia ini kerana setiap yang pandai itu boleh menjadi bodoh dan setiap yang bodoh itu boleh menjadi pandai
Akal itu menteri yang menasihati, Hati itu ialah raja yang menentukan, Harta itu satu tamu yang akan berangkat, kesenangan itu satu masa yang ditinggalkan
Barangsiapa memusuhi orang yang di bawahnya, hilang kewibawaannya.
Hidup biarlah berbakti, walaupun tidak dipuji
Seorang boleh menipu seseorang sekali-sekala tetapi orang yang sama tidak boleh menipu semua orang pada masa yang sama
Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang amat kelam. Ianya wujud tapi amat sukar dilihat.

HATY BIMBANG

KENAPA eira asyik pengsan je..?? pelik ..eira sekarang bertambah lemah xley wat benda2 berat cikit je...tapi orang cakap dgn cara macam ni kte ingat sal ajal maut...bagi sy ye..tapi ini dugaan tau...
(taip sambil baring sementara itu mata tengok tv telinga dengar tu dia)..kakak saya dah bgtau akim sy pengsan buatkan dia risau ada lha...urm habis kawan ku tahu cm ner nak cakap eira xpengsan(cam ner nak bohong or sorok sal hal ni..susah dah kan..benda yang kte sembunyikan orang dah tahu..redha je lha...eira un xtahu nak wat pe..duk diam orang tanya jawab ntah lagi bagus kan hee..makasih..

KeJuJuRaN InI BErLakU !!!

assalamualaikum.. eira sayang kat haqim sangat2 tapi perlu ke eira berpisah dgn dia..sedangkan eira syg dia..tapi akim lebih syg kan orang yang dia hampir2 bercinta..hati eira hancur sekarang..Ya Allah jika eira boleh lepaskan dia eira rela daripada disakiti kerana dia mempunyai hati pada orang lain..Ya Allah jika eira lepaskan dia tutupkan lha aty eira kepada sesiapa je(lelaki bkn ada kaitan) kecuali calon suami eira..eira sekarang tak mampu berpegang pada janji manusia KERANA SUDAH BANYAK HATI EIRA TERLUKA...eira paling xsuke orang terima eira kerana nak permainkan,nak suke2,nak ambek kesempatan ,merosakkan maruah orang..eira nak orang berfikiran waras..eira tahu umur eira masih mudah tapi eira apakah daya nak cintakan seseorang tu tapi asyik kite yang kene dlu..sebab tu eira xmudah percayakan lelaki..kerana lelaki macam2 kata2 manis dia..eh xcakap lelaki perempuan pun ada kan.ingt lha dunia ini sementara je..ajal maut kite Allah akan tarik bila2 masa je..sebab tu eira xpernah buat jahat dgn orang walaupun orang tu selalu wat jahat dgn eira..memang ramai kata eira penyanyang ,berani,tabah,suke tolong orang dalam kesusahan sehingga duit eira bagi kat orang sampai eira lansung xmakan..tapi eira buat ni kerana Allah..sama lha dgn bf or ex2 eira..eira bagi to4 tu sbb tu hadiah eira..nak cakap sedekah xley sbb eira xniat sedekah..kerana sedekah untuk orang yang tak mampu..tapi eira xnak ex or bf eira ungkit sal krdt ke apa2 je..kerana eira buat secara aty yang ikhlas..bukan kerana ungkit.. satu lagi MAAF..eira xpernah xmaafkan orang..apa org buat maafkan je walaupun perangai dia kejam..sakit walau macam mana pun asalkan xjatuh maruah or aib kan sal eira..tu je.. 
setakat ini lha eira nak makan keropok..hehe.. 

salam..

Bagi Ler Eira Gelak...

Nak Tahu x rahsia eira untuk eira happy iaitu bagi arnab seekor ataupun usik eira dgn perkara kelakar..hehe... eh2 korang jangan lah bagi arnab eira gurau je la...oii bagi senyuman untuk eira lha..hehe..
eh manja pulak...ntah lha bagi2 pape je asalkan eira happy tapi janji jangan bg dgn pemberian seperti duit or makanan yang berkaitan dgn duit or pembelian lha..ulang ayat sama xpe kan xtau nak cakap apa...hha...hurey.. eira dapat suke hari ini tengok binatang yang eira takut tu kerja eira..ahhaah...nasib baik ada sepupu yang pegang dia... said cousin'' eira penakut kucing'' eh takut kucing biar lha...sbb eira xsuke...seorang lagi adik cousin eira pegang cacing..cabut larii la apa lagi kan..lau ada kereta kat jalan un eira sanggup di langgar daripada eira tengok atau orang kacau eira dgn benda tu....tapi ustazah eira ckp milo dia buat dgn cacing....eira  rase ntah lha pelik...urm korang leh x tolong happy kan eira...hahaha....gelak eira dalam sedih ni,...wat lha cam ner un asalkan eira happy..tul x???hehe..

KaTA tak Perlu SENYUM makan pENAMPAR

setiap perkara yang berlaku xmesti nya masalah itu selesai dengan sendri...kite harus kuat menghadapi nya kerana ini cubaan yang akan berlaku pada suatu hari nanti...itu kata orang sakit dahulu sebelum kita sakiti orang..perh ayat terbalik bia lha mls nak padam..kini ku merasa apa yang ku alami..tapi sejujur nya aku sayang dia...kalau aku xsayang dah lama aq tinggal kan..tapi aku xtahu nak menyatakan macam mana nak pulihkan hubungan yang sudah gelap ..kesakitan aku alami seperti aku patah semangat..selama ini sudah banyak aku korban kan tapi langsung tak dihargai..langsung seseorang tu tidak semaikan...harapan aku selama ini terus hancur berkecai bkn hantu kapcai ya..tapi ya sudahlha aku mahu pegang prinsip aku..sudah cukup kau sakitkan aku..hubungan kau dgn aku tidak pernah sebegini tapi sekarang HANCUR ..kamu xtahu perasaan aku..(sedih cam katak kau tahu x),.umur aku semakin meningkat biar lha aku memikirkan hidup dan mati aku saja..kata sains semakin meningkat umur semakin ingat mati..ini cobaan aku alami..hidup tidak tenteram yang ku alami... so ku akan cari keinsafan yang ada lagi pada dri ku...


p/s ayat hari ini kejam sangat.. 

Sunday, 2 December 2012

Rahsia Eira Untuk Senyum..

Nak Tahu x rahsia eira untuk eira happy iaitu bagi arnab seekor ataupun usik eira dgn perkara kelakar..hehe... eh2 korang jangan lah bagi arnab eira gurau je la...oii bagi senyuman untuk eira lha..hehe..
eh manja pulak...ntah lha bagi2 pape je asalkan eira happy tapi janji jangan bg dgn pemberian seperti duit or makanan yang berkaitan dgn duit or pembelian lha..ulang ayat sama xpe kan xtau nak cakap apa...hha...hurey.. eira dapat suke hari ini tengok binatang yang eira takut tu kerja eira..ahhaah...nasib baik ada sepupu yang pegang dia... said cousin'' eira penakut kucing'' eh takut kucing biar lha...sbb eira xsuke...seorang lagi adik cousin eira pegang cacing..cabut larii la apa lagi kan..lau ada kereta kat jalan un eira sanggup di langgar daripada eira tengok atau orang kacau eira dgn benda tu....tapi ustazah eira ckp milo dia buat dgn cacing....eira  rase ntah lha pelik...urm korang leh x tolong happy kan eira...hahaha....gelak eira dalam sedih ni,...wat lha cam ner un asalkan eira happy..tul x???hehe..

luka yang sedih datang lagi

assalamualaikum..Ya Allah eira xtahu macam mana naak hilangkan sedih...tadi akim dah mintak putus dgn eira..mula2 eira dapat terima tapi skrg eira xleh terima ...tapi eira dgn dia mmg xleh terima jgk..macam mana nak buat ni.....eira pening memikirkan ..pagi 1  disember pun eira lansung xtidur sampai lha eira pengsan tapi apakah daya eira...eira xmau sedih ..tapi eira syg kan akim...akim un syg eira tapi kteorang terpaksa lalui benda ni...tapi eira xtau sape leh tolong pulihkan hubungan ni..eira dah xsanggup..lagipun eira ni jenis lemah susah lha cikit..skrg un eira mudah terasa n xtau adik un selalu kne marah dgn eira lau dia degil..tapi eira xpernah nk marah sampai kuat2...eira skrg un kuat pengsan n kuat demam..hari tu demam un eira langsung kurang bercakap n asyik nk pengsan je....lau macam ni lha jadi nya eira terpaksa sabar dgn tabah..dia dah xnk lagi pengsan n kapel dgn org lain ....eira lau boleh nak cepat2 je umur 24 cepat lha leh kahwen daripada kapel..ish apa eira fikir ni...ooppss...eira nak tenang kan dri..bayang kan orang kamu cinta terpaksa lalui benda ni...rasa cam xsanggupkan...walaupun eira sedih ..eira terpaksa senyum ..percaya lha lelaki  terakhir dgn kapel dgn akim kali ni eira xkan dah cari orang lain...cukup eira disakiti..sekarang eira dah kurang percaya kat lelaki lagi kalau perangai seseorang asyik bohong dgn kata2...eira xkata kat sape2 tapi pandangan eira je ni... bye2...